Review: Viber (voip) app voor de iPhone

6 12 2010

Viber is een nieuwe gratis app voor de iPhone. Deze met Skype te vergelijken app is sinds een paar dagen verkrijgbaar in de app store. Op Twitter heeft Viber al wat buzz gecreëerd. Hier mijn persoonlijke review!

Viber werkt dus ongeveer hetzelfde als Skype. Maar wat is het verschil? Het belangrijkste voordeel van Viber is dat je telefoonnummer fungeert als je ID. Je hoeft niet langer te klooien met HotStuff9340 omdat alle nummers ervoor al bezet waren. Een ander voordeel van Viber is dat je direct kan zien wie van je contactpersonen de app heeft geinstalleerd – net als bij Whatsapp.

Daarnaast kan je vanuit Viber ook mensen bellen die de app niet geïnstalleerd hebben. Hij switcht dan automatisch over op de gewone bel applicatie. Je hoeft dus niet het programma weer te verlaten als de gewenste contactpersoon geen gebruik maakt van Viber.

Het laatste voordeel van Viber is dat het de batterij niet leeg trekt. Viber draait op de achtergrond – je krijgt een push-notificatie (in de vorm van een pop-up met een fijn geluidje) wanneer je wordt gebeld.

Klinkt goed. Maar wat zijn de nadelen? Bij mijn eerste test liet de geluidskwaliteit nogal wat te wensen over (ruis, hoorde mezelf etc.). De kwaliteit was de volgende dag echter prima. Het geluid is nu zuiver en zij die met mij willen bellen zijn goed verstaanbaar.

Op dit moment ontbreekt de chatfunctie bij Viber. Deze bestaat al wel bij Skype. De ontwikkelaars zijn er echter druk mee bezig om deze functie aan Viber toe te voegen.

Kortom, een ware must-have voor iPhone gebruikers. Iedereen wil gratis bellen en deze app maakt dit mogelijk zonder de HotStuff9340 ID (“Hoi mam…”) en zonder het opslurpen van de batterij. Nog even geduld, binnenkort verschijnt naast de chatfunctie ook een Viber app voor de Blackberry en Android. Kunnen we allemaal gratis met elkaar bellen. Ik ben benieuwd hoe blij de telco’s hiermee zijn.

App naam: Viber – Free Phone Calls
Ontwikkelaar: Viber Media Inc.
Prijs: gratis
Gebruiksvriendelijkheid: 9
Gaafheid: zeer gaaf
Cijfer: 9

Klik hier om Viber te downloaden


Acties

Information

3 responses

6 12 2010
Tweets that mention Review: Viber (voip) app voor de iPhone « Zhong's "blog" -- Topsy.com

[…] This post was mentioned on Twitter by Chiara Spruijt, Zhong he Lin. Zhong he Lin said: Mijn eerste iPhone app review: Viber! Laat horen wat jullie ervan vinden: http://wp.me/py3vo-z […]

17 05 2011
Erik

Vroeg me af wat er zo verschillend aan is met de meer bekende applicaties als Skype en voipbusterpro deze zijn toch al alom bekend en worden dan ook door een grotere groep gebruikt.

17 05 2011
Zhongie

Met Skype moet je weer een aparte account aanmaken dat is voor mij het grootste nadeel. Viber kijkt naar je contactenlijst in je iPhone en straks op Android en Blackberry wie al gebruik maakt van Viber net zoals bij Whatsapp. Persoonlijk word ik gek van teveel accounts overal.

Plaats een reactie